Pozycjonowanie krok po kroku

Pozycjonowanie stron to – najprościej mówiąc – wszelkie działania, które zapewniają stronie internetowej jak najlepszą widoczność w wynikach wyszukiwarek. Dla pozycjonowanej witryny oznacza to większą liczbę wejść użytkowników Internetu, którzy są potencjalnymi klientami i mogą przynieść zyski. Na co zwrócić uwagę przed rozpoczęciem pozycjonowania i co zrobić, żeby było skuteczne?

Algorytm Google

Skuteczność optymalizacji strony zależy między innymi od algorytmu Google. Jego zadaniem jest wyszukiwanie wyników, które są jak najbardziej zbliżone do intencji zapytania użytkownika. Na wspomniany algorytm składa się ponad dwieście czynników rankingowych i zdarza się tak, że ani właściciel strony, ani specjalista SEO nie mają wpływu na zoptymalizowanie strony do konkretnego czynnika. Jest jednak wiele sytuacji, w których pozycjoner może podjąć szereg działań windujących miejsce strony w rankingu wyszukiwarki.

Aby to zrobić, należy przede wszystkim pamiętać, że w algorytmie Google wprowadzane są ciągłe zmiany. W związku z tym, żeby skutecznie optymalizować stronę internetową, należy ją na bieżąco dostosowywać do obowiązujących wymogów, jak chociażby dopasowywać do aplikacji mobilnych czy regularnie sprawdzać prędkość jej działania. To ważne, bo jeśli strona ma zająć wysokie miejsce w rankingu wyszukiwarki, powinna być bardzo szybka i dopasowana do urządzeń mobilnych.

Początkowy audyt SEO

Wiemy już, czym jest algorytm Google. Teraz przypomnijmy sobie, że zadania związane z optymalizacją strony wykonywane są w określonej kolejności. Na początek powinno się dokonać fachowego audytu SEO strony internetowej klienta oraz skrupulatnie przeanalizować otrzymane wyniki. Audytu dokonuje się jeszcze przed rozpoczęciem pozycjonowania, zaraz po podpisaniu umowy między stronami.

Audyt to bardzo mądry krok, ponieważ określa aktualny stan witryny pod kątem wytycznych Google, pozostawiając jednocześnie szczegółowe zalecenia optymalizacyjne oraz propozycje strategii pozwalającej zwiększyć przewagę marketingową nad innymi firmami z branży klienta.

Audytu SEO dokonuje się przy użyciu wyspecjalizowanych, choć mających swoje ograniczenia, narzędzi. Audytor zapoznaje się między innymi z budową strony internetowej klienta i zawartością sekcji HEAD (np. meta tagami). Sprawdza również obecność ewentualnych duplikatów oraz analizuje, czy strona zawiera wystarczającą ilość treści o wysokiej jakości. Zwraca uwagę, czy ta treść jest dopasowana do słów kluczowych, pod kątem których pozycjonowana będzie strona klienta.

W trakcie audytu SEO analizuje się także, czy strona internetowa może być skutecznie indeksowana przez roboty sieciowe oraz czy nie pojawia się kłopot z nieprzyjaznymi adresami URL podstron i błędem 404. Sprawdza się również, jak wygląda optymalizacja grafik zamieszczonych na stronie i kontroluje jakości wdrażania danych strukturalnych.

Audyt profilu linków

Zacznijmy od tego, że prawie każda funkcjonująca w Internecie strona nabywa pewną grupę linków o konkretnym profilu. Może z wyjątkiem świeżo zbudowanych stron, które nie zdążyły jeszcze nabyć linków oraz stron, które ich po prostu nie posiadają.

Oprócz ogólnego audytu SEO, warto na początku współpracy z klientem przeprowadzić właśnie audyt profilu odnośników, który ocenia ich skuteczność. W trakcie audytu wykonuje się dogłębną analizę, dzięki której dzieli się linki na te wspierające pozycjonowanie oraz te niosące ze sobą różne zagrożenia.

Audyt linków jest o tyle istotny, że dostarcza pozycjonerowi informacji o obecnym („świeżym”) i dawnym („historycznym”) profilu linków. Można również ocenić, z jakiego powodu niektóre z nich są obojętne dla robotów sieciowych i pozostają bez wpływu na pozycjonowanie strony.

Należy wspomnieć, że celem audytu linków jest także wykrycie problemów z tzw. filtrami, czyli karami od Google oraz zarysowanie kierunku rozwoju profilu odnośników. W ten sposób pozycjonowanie ma szansę stać się podstawą przemyślanej strategii linkbuildingu, która będzie korzystna dla strony.

Pamiętajmy, że opracowana strategia linkowania jest zwykle dość elastyczna i w trakcie trwania umowy z klientem może ulegać modyfikacjom. Wynika to stąd, że w procesie pozycjonowania specjalista SEO obserwuje reakcje strony internetowej na wprowadzane optymalizacje, nowe treści, rozbudowywanie bloga i różne rodzaje linkowania. W odpowiedzi na zachowanie witryny, podejmuje się dalsze działania i ewentualnie modyfikuje obraną strategię pozycjonowania.

Analiza budowy witryny

Ważną kwestią przy wyborze najlepszej strategii pozycjonowania jest również sama budowa witryny. Dla pozycjonera najkorzystniej jest, gdy może działać już na etapie projektowania i budowania strony internetowej. Dzięki temu od samego początku strona jest przygotowywana do złożonego procesu optymalizacji.

Praktyka jednak pokazuje, że taka komfortowa dla pozycjonera sytuacja należy do rzadkości. W zdecydowanej większości przypadków specjalista SEO pracuje z gotową, działającą już stroną internetową, która umożliwia jedynie niewielkie zmiany lub ograniczone możliwości przebudowy, np. dodanie jedynie kilku dodatkowych podstron, bloga czy działu z aktualnościami.

Należy pamiętać, że dobrze zaprojektowana strona internetowa musi mieć intuicyjną, klarowną nawigację. Powinna też bezbłędnie wyświetlać całą witrynę i jej podstrony, nie generować problemów z duplikatami adresów oraz posiadać przyjazne adresy URL. Jeśli jest prowadzona w kilku językach, to powinna posiadać prawidłowo wdrożone wersje językowe.

Warto dodać, że na skuteczność pozycjonowania wpływają też kłopoty z wyświetlaniem strony, czas ładowania się witryny, komunikaty o błędach i problemach z dostępnością serwera, czy okresowa niedostępność strony.

Technologia budowy strony internetowej

Strony internetowe, nad którymi rozpoczyna pracę pozycjoner, najczęściej wymagają wprowadzenia wielu zmian pod kątem optymalizacyjnym. Nie zawsze – żeby nie powiedzieć, że rzadko – idzie to jak z płatka. Choć właściciel strony zwykle pozwala na wprowadzenie koniecznych zmian dla uzyskania pożądanego efektu, mogą się pojawić kłopoty techniczne. Problemy takie wychodzą na jaw, gdy strona nie pozwala na modyfikację danego elementu lub istnieje ryzyko, że wprowadzona zmiana spowodowałaby zaburzenie jej bezpiecznego i stabilnego działania.

Najbardziej kłopotliwe są strony internetowe typu one page z niewielką ilością treści, które wymagają istotnej rozbudowy. Wiąże się to zwykle z dodaniem kolejnych zakładek tworzonych z myślą o preferencji wyszukiwarki Google do rozbudowanych stron. Boty uznają bowiem rozbudowane strony za bardziej atrakcyjne oraz potencjalnie posiadające więcej przydatnej treści.

Dostęp specjalisty do strony internetowej

Kwestia dostępów i uprawnień jest dość istotnym punktem w naszym poradniku. Od samego początku współpracy, specjalista SEO powinien wręcz wymagać od klienta udzielenia jak największej liczby prawidłowych i aktualnych dostępów do strony internetowej. W zależności od witryny, mogą to być dostępy do serwera, na którym znajduje się strona (FTP), panelu administracyjnego, na którym zarządza się treścią (CMS) lub do obu z nich.

Dostęp pozycjonera do FTP i CMS ułatwia wprowadzanie koniecznych i wartościowych zmian optymalizacyjnych, wprowadzenie nowych treści na stronę oraz umożliwia przeprowadzenie rzetelnego i kompleksowego audytu. Zmniejsza to też koszty ponoszone przez klienta na wprowadzanie zmian przez zatrudnionego z zewnątrz pozycjonera.

Dostępy to kluczowy element w pracy pozycjonera ponieważ, by optymalizacja okazała się skuteczna, musi być prawidłowo wprowadzona na stronę internetową. Im więcej dostępów do strony internetowej będzie miał specjalista SEO, tym szersze będą jego możliwości co do jej pozycjonowania. W razie zmiany dostępów do FTP lub CMS, należy o tym powiadomić pozycjonera i nadać mu ponownie uprawnienia.

Słowa kluczowe

Ważnym elementem długotrwałego procesu pozycjonowania strony internetowej jest również odpowiedni dobór słów kluczowych. Zawarta między pozycjonerem a klientem umowa zwykle wprowadza limit ich ilości do optymalizacji. Tą granicą jest zwykle liczba słów kluczowych powiązanych tematycznie z branżą klienta, ofertą zamieszczoną na stronie oraz jego lokalizacją.

Skuteczna optymalizacja strony internetowej oznacza między innymi codzienne prowadzenie monitoringu pozycji dla wybranych słów kluczowych. Idealnie przygotowany proces pozycjonowania można poznać po całościowym i długotrwałym wzroście widoczności witryny pod kątem fraz kluczowych z branży klienta. Najkrócej mówiąc, keywords przekładają się na zwiększenie ruchu na stronie oraz wzrost liczby konwersji.

Na kłopoty – pozycjoner

W całej układance zwanej pozycjonowaniem jest jeszcze jeden ważny element (żeby nie powiedzieć, że strategiczny) – pozycjoner. Zakres działań pozycjonera jest każdorazowo ustalany indywidualnie dla danej strony internetowej. Przy tworzeniu treści umowy należy zawsze wziąć pod uwagę wymagania klienta, jego potrzeby oraz ewentualne braki aktualnej witryny, a więc np. konieczność wprowadzenia modyfikacji i poprawek, by strona ściślej spełniała wymagania robotów sieciowych.

W przypadku problemów z widocznością strony w Internecie lub jakichkolwiek wątpliwości co do możliwości jej optymalizacji, klient powinien skonsultować się ze specjalistą SEO. Doświadczony pozycjoner, który posiada dostęp do konkretnej strony internetowej, oceni przyczynę problemów i możliwość skutecznego windowania w wynikach wyszukiwarki.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *